Desi Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) vorbeste de ani de zile despre noiile extensii de domenii gTLD-uri, este clar ca exista o serie de proprietari de afaceri care inca mai au intrebari despre ceea ce sunt aceste extensii si cum ii vor afecta.
Ce sunt noile extensii de domenii gTLD?
Noile gTLD-uri sau domenii generice de nivel superior sunt extensii de domeniu „dot-everything” care depasesc .com, .net, .org si celelalte terminatii de domeniu cu care ne-am obisnuit.
ICANN a acceptat aplicatii de la organizatii mari care doresc sa ruleze noi extensii de domeniu, care includ companii precum IBM, Google, Amazon, Audi si YouTube.
Au fost depuse mii de cereri pentru noi extensii de domeniu pentru diferite tipuri de extensii, de la cele cu adevarat generice (.love, .shop, .app), pana la cele specifice marcii (.goog, .bmw, .aol) si geo-specifice (.nyc, .boston, .paris).
Multe dintre companiile care au aplicat pentru a rula noile extensii de domeniu au aflat ca nu sunt singurele. Acest lucru inseamna ca exista mai multi solicitanti pentru un gTLD specific (de ex .app, care are 13 solicitanti).
Aceste companii lucreaza frenetic pentru a incerca sa rezolve aceste aspecte si sa gaseasca un singur solicitant care va rula noul gTLD, dar daca firmele solicitante nu reusesc sa rezolve disputele intre ele, este posibil sa fie nevoie sa mearga la o licitatie ICANN, ceea ce majoritatea solicitantilor nu vor sa faca.
De asemenea, organizatia decide cum sa inceapa lansarea de nume pe piata. Se asteapta totusi ca noile extensii sa fie adaugate pe piata anual intr-un numar foarte mare. Sute de noi TLD-uri generice au fost lansate in ultimele luni. Domeniile premium cautate in cadrul diferitelor gTLD-uri noi – in prezent peste 25 de milioane (in iulie 2019) – pot fi inregistrate automat.
Cu ce ajuta un brand noile gTLD-uri?
In cadrul sistemului actual in care .com este cea mai populara extensie de domeniu, marketerii de brand si profesionistii SEO stiu care este adevarata valoare a unui nume de domeniu bun.
Indiferent daca este vorba despre site-ul principal al afacerii, un microsite vizat sau un nume de domeniu premium, numele descriptive au puterea de a face o companie sa iasa in evidenta in cautari, sa-si sporeasca pozitia in rezultatele cautarii organice si sa-si stabileasca o reputatie ca sursa de informatie fiabila si lider intr-o anumita categorie.
Pe masura ce sistemul de domenii se extinde pentru a include extensii descriptive de domeniu, exista mai multe motive pentru care companiile pot lua in considerare investitiile in aceste extensii:
- Locatie excelenta – Daca noile gTLD-uri sunt adoptate, utilizate si acceptate in randul intreprinderilor si consumatorilor, acestea vor deschide noi nume premium la extensii de domeniu vizate, creand o oportunitate pentru intreprinderile de orice fel de a obtine un nume pe care ar fi trebuit sa plateasca sume considerabile de bani.
- Crearea de comunitate – Extensiile bazate pe locatii, cum ar fi .nyc, .boston, .tokyo si altele au potentialul de a actiona ca etichete de locatie, ajutand site-urile web cu o harta catre zonele lor tinta din lumea fizica si sa construiasca o comunitate online sau sa fie utilizate in cautarile pe dispozitivele mobile.
- Inovatie – Exista cu siguranta multe idei inovatoare care ies din acest nou spatiu de domeniu pe masura ce evolueaza, cu branduri mari precum BMW sau Nike, care vor avea un numar nelimitat de domenii. Imagineaza-ti fiecare BMW vandut venind cu propriul sau domeniu si site web, oferind proprietarului masinii si producatorului o platforma unica prin care sa interactioneze si sa promoveze in continuare marca in moduri pe care nimeni nu si le-a imaginat vreodata.
- Fara restrictii – Extensii de domeniu care pot fi inregistrate, in general, fara restrictii de catre orice persoana. Acestea sunt .TATTOO, .NINJA, .GURU si .HORSE.
Ce avantaje ofera gTLD-urile?
Noile extensii de domenii gTLD vin cu o serie de avantaje de care fiecare afacere ar trebui sa profite pentru a-si face cunoscuta marca. Iata care sunt acestea:
- Alegerea adresei dorite – Este destul de greu sa gasesti un domeniu atractiv si care sa transmita exact ceea ce iti doresti, in special din cauza faptului ca extensiile .net si .com sunt deja aproape epuizate. Cu un gTLD poti alege un nume care sa reprezinte cu exactitate marca ta. Cu ajutorul gTLD-urilor, prezenta pe Internet poate fi creata sub adrese web distincte pentru a se deosebi de alti concurenti.
- Domenii concise – Adresele de Internet scurte si atragatoare sunt mai usor de retinut, ceea ce inseamna ca exista posibilitatea ca acestea sa se raspandeasca mai repede. Evita alegerea unor domenii greoaie. In schimb, utilizeaza o adresa usor de retinut pentru campaniile tale publicitare – atat online cat si offline.
- Ideale pentru motoarele de cautare – Fiecare gTLD se raporteaza la un anumit subiect. Pe termen lung, motoarele de cautare vor tine cont de acest lucru. Site-urile care au noile extensii de domeniu vor avea avantaje in rezultatele motoarelor de cautare. Acest efect va fi vizibil mai ales in rezultatele cautarii locale.
- Distinctie clara – Numele de domenii din noile gTLD-uri pot arata clar industria sau regiunea in care opereaza o companie. Utilizatorii de Internet isi pot viza site-ul web in mod specific catre publicul tinta – acest lucru va atrage direct clientii.
Odata cu introducerea gTLD-urilor, proprietarii de marci isi pot proteja brand-ul pe web si mai bine. Proprietarii marcilor comerciale sunt privilegiati sa inregistreze noi domenii de nivel superior care corespund marcilor lor prin Sunrise/Trademark holders. Aceasta perioada dureaza, de obicei, 30 de zile si este deschisa detinatorilor de marci inregistrate la Trademark Clearinghouse (TMCH). Aceasta optiune le permite sa inregistreze numele de domeniu care se potriveste cu marca comerciala, protejandu-si astfel marca. Pentru inregistrarea domeniilor in fazele Sunrise, este necesara o inregistrare in Clearinghouse pentru marci comerciale.
In cele din urma, noile gTLD-uri reprezinta o oportunitate rara pentru marketeri, profesionisti SEO, intreprinderi mari si marci consacrate. La fel ca primele domenii din anii 90, noile gTLD deschid porti catre nume descriptive, premium, care nu au fost niciodata inregistrate.